Ezúton kívánom jelezni, hogy szeretném elcserélni az autómat egy páratlan rendszámúra. Az autó kifogástalan állapotban van.
Egy kis hibát leszámítva.Páros a rendszáma.
Miért szeretném elcserélni?
Mert egy új rendelet értelmében, a fővárosban - a szmogriadó alatt - páratlan napokon a páratlan számra végződő rendszámú autók közlekedhetnek. Párosokon a páros rendszámúak.
Igaz nem vagyok egy városházi-tanácsadó-észlény, de - a rendelet megfogalmazóival és megszavazóival ellentétben - nézegettem naptárat és egy hatalmas igazságtalanságra jöttem rá.
Egy évben tizenkét hónap van, amiből hét páratlan számú napra végződik. Szökőévben nyolc.
Egy páratlan hónapban egy páratlan autós tizenhat napot autózhat. A februárt kivéve, mert akkor csak tizennégyet. Páratlanon tizenötöt, azaz száznyolcvanhat napot egy nem szökőévben. Az olimpiák évében egyel többet. Ezzel szemben a párosok csak százhetven-kilencet. Azaz egy héttel többet használhatnám az autómat egy évben, ha páratlan lenne a rendszáma.
Miért lettem én - páros rendszámú - másodrangú állampolgár páratlan autóstársaimmal szemben?
Ez egy csupán a látszatmegoldások sorában. Mert ez vagyunk mi! Az eső után köpönyeg és a látszatmegoldások országa. Elkerülő körgyűrűk, parkolóházak és metrók építése helyett rendeleteket hozunk, amivel korlátozzuk a mozgásteredet. Tény, hogy olcsóbb a papír, mint a beton, de biztos, hogy az istenadta nép kézi-vezérelt nemzet szeretne lenni? Az a náció, amelyik arról hírhedt a világban, hogy a legtalálékonyabb, ha a szabályok kijátszásáról van szó.
Komolyan azt képzelik a bürokraták, hogy egy rendelettel megváltoztathatják a várospolgárok szokásait? Előbb reklám-milliárdokért beadják nekik, hogy nem is emberek, ha nem a státus-szimbólumukkal járnak még a budira is, majd évek múlva a fejüket fogják, hogy a sok autó megmérgezi a levegőt. Ekkor nagy kapkodásba kezdenek és nagy ésszel kiötlik, hogy hoznak egy rendeletet. Az már csak hab a tortán, hogy még azt sem tudják úgy megalkotni, hogy mindenkire egyformán vonatkozzon.
De az is lehet, hogy csupán a BKV eladósodása áll a háttérben. Lehet, hogy a tömegközlekedésre ítéltetekkel akarják pótolni a felhalmozott hiány egy részét? Vagy az elakadt metróépítést akarják fedezni a szabálysértési büntetésekből? Esetleg kerékpárboltot nyitott a főpolgármester a belváros szívében?
Ki tudja?
Már egyiken sem csodálkoznék.
Egy biztos. Rövidesen nagy keletje lesz Budapesten az öntapadós rendszámmatricáknak és nehezebb lesz eladni egy páros rendszámú autót.
Ez persze csak példa a demagóg szőrszálhasogatásra, hiszen e sorok írója maga is kerékpárral és gyalog jár a fővárosban.
Szerintem...
Utolsó kommentek